De Barones
olieverf op doek, 80 bij
60 cm
|
|
|
De Barones
is al bijna 55 jaar, en
in prima conditie. Haar bijnaam hebben anderen bedacht, en ik kan begrijpen
waarom. Ze is op en top beschaving, in de goede zin des woord. Ze is bereisd,
belezen, en heeft zelfs in verschillende werelddelen gewoond. Ze schildert
ook zelf.
De Barones heeft vrouwelijke
vormen waar ze terecht trots op is, en wil die graag in een schilderij
vereeuwigd zien. Wat ik ook graag in het schilderij terug zou willen
zien is haar blik. Haar blik is fris, alert en aandachtig en ze heeft een
bril zonder randen die dat mooi accentueert.
Het schilderij is een
verjaardagkadootje voor haar man. |
|
|
Schilderproces
Dit schilderproject heeft
lang geduurd omdat de Barones regelmatig in haar tweede huis in Spanje
vertoeft, en omdat het een perfect schilderij moest worden.
De eerste kennismaking,
begin 2004, leverde meteen een mooie tekening op. Deze tekening was vooral
bedoeld om de Barones mee te laten kijken terwijl ik haar schetste. Een
liggende stand is mooi maar een zittende stand is meer typerend voor haar,
denk ik.
De tweede afspraak was
op 31 maart. Tijdens deze afspraak hebben we een tweede tekening gemaakt,
en 180 foto's. Een van deze foto's heb ik gebruikt ik als basis voor het
schilderij. |
|
|
Dit project was voor mij
bijzonder omdat ik kosten nog moeite heb gespaard om de Barones op het
schilderij te krijgen zoals ik haar zie.
Toen ik de Barones voor
het eerst ontmoette zag ze blijkbaar al iets in mij, want ze wilde graag
een schilderij, en ze beloofde me ook een mooie bijdrage voor het voltooide
werk. Ik was vereerd met het vertrouwen dat ze in me had, maar ik wist
dat ik mezelf verder moest ontwikkelen om een perfect werk af te kunnen
afleveren. Gedurende vorig jaar heb ik geoefend in onder andere precisie
(zie Jan) en het gebruik van een genuanceerde
kleurstelling (zie Moniek). Tijdens het
project ben ik lang op zoek geweest naar de goede toon (fase zes tot en
met tien). En zelfs met fase elf was ik nog niet tevreden. Ik vond dat
de Barones nog niet tot haar recht |
|
|
kwam, ze kwam te statisch
over. Na lang nadenken ontdekte ik dat de kleurschakering in de achtergrond
de schuldige was. De achtergrond in fase tien geeft het schilderij een
ronde vorm, maar de schuine lijn van de arm van de barones moest juist
worden geaccentueerd door het kleurverloop in de achtergrond. Hierdoor
is het schilderij dynamischer geworden.
De blik van de Barones
geeft haar precies weer zoals ik haar zie: van middelbare leeftijd maar
met een jonge geest, een wereldse vrouw, met onmiskenbaar een ondeugende
blik.
Nu is het wachten tot de
Barones contact met mij opneemt en een afspraak maakt om het werk te bekijken.
Ik ben benieuwd naar haar oordeel over het doek.
|
|
|
Om de teksten op deze
pagina te printen, klik op deze link. Er verschijnt
een pagina die wel printvriendelijk is.
schilderproces
23 mei 2004: eerste
opzet in houtskool
4 september: eerste
verflaag
16 oktober: tussenversie
24 oktober: nieuwe
tussenversie
31 oktober: vijfde
versie
12 november: zesde
versie
23 november: zevende
versie
26 december: achtste
versie
2 januari: negende
versie, kleuren omgegooid
3 januari: tiende
fase, afronden
25 januari: elfde
fase, nog steeds afronden :)
2 februari 2005:
voltooid |
|
|
eerste tekening
grote
afbeelding
|
|
tweede tekening
grote
afbeelding
|
|
Schilderij
Het schilderij van de Barones
is een kalme, sensuele stand, in lichte kleuren. De licht getinte (niet
de meest witte) schilderijen van Sara
Moon vormden een inspiratiebron. De afmetingen zijn 80 bij 60 cm. Het
schilderij zal uiteindelijk worden gecompleteerd met een baklijst. |
|
|
eerste opzet eerste
schilderij
grote
afbeelding
|
|
tweede fase
grote
afbeelding
|
|
derde fase
grote
afbeelding
|
|
vierde fase
grote
afbeelding
|
|
vijfde fase
grote
afbeelding
|
|
zesde fase
grote
afbeelding
|
|
zevende fase
grote
afbeelding
|
|
achtste fase
grote
afbeelding
|
|
negende fase
grote
afbeelding
|
|
tiende fase
grote
afbeelding
|
|
elfde fase
grote
afbeelding
|
|
eindresultaat
grote
afbeelding
|
|
detail
grote afbeelding |