"Eva" en "Eva en de Slang"
olieverf op doek, 100
bij 80 cm
|
|
|
Eva en de Slang
hier
staan schilderijen afgebeeld met een klassiek thema: Eva wordt verleid
door de slang om van de appel der kennis te eten.
Volgens de Bijbel waren
Eva en Adam de eerste mensen op aarde, zij woonden in een paradijselijk
oord, het Hof van Eden.
De Duivel, vermomd als
slang, biedt Eva de appel der kennis aan. Hoewel het door God verboden
was om van die appel te eten kon Eva de verleiding niet weerstaan en at,
stiekem, van de appel. Het gevolg hiervan was dat Adam en Eva uit het Paradijs
verbannen werden. Zeg maar, 's werelds eerste politieke vluchtelingen.
Een drama, of misschien
toch niet? |
|
|
Dat slangen en religie
nauw samen gaan blijkt wel uit bovenstaand verhaal en uit de zeer vele
verhalen die in allerlei culturen en geloofsstromingen de ronde doen. Voor
reptielenzoo SERPO - Delft
reden te meer om daar een themaexpositie van te maken. Begin mei
2004 zal er een expositie worden geopend onder de titel 'Religie in de
ban van het reptiel'. Deze zal gaan over de verbanden tussen religie en
reptielen in de meest ruime zin van het woord. Zo kan er gelezen worden
aan de oude Egyptenaren en hun aanbidding voor reptielen, het verhaal van
Medusa en natuurlijk het verhaal van Eva en de slang. En dit is nog lang
niet alles. Aan van hand van veel levende dieren, beelden, afbeeldingen,
schilderijen en dergelijke wordt de bezoeker in dit zeer interessante stukje
cultuur ingewijd. |
|
|
Het schilderij 'Eva
en de slang' is gemaakt voor Serpo in Delft ten behoeve van de expositie,
naar een idee van, en in nauwe samenwerking met, Ludovica.
De 'Eva' van het schilderij is bezig de expositie in Serpo op te zetten
als onderdeel van haar stage.
Serpo is een dierentuin,
gespecialiseerd in reptielen. Zo zijn er slangen, schildpadden, leguanen,
hagedissen en spinnen te bewonderen.
Voor meer informatie over
de reptielenzoo “SERPO” zie www.serpo.nl. |
|
|
tekeningen 1-4
|
|
tekeningen 5-8
|
|
tekeningen 9-12
|
|
tekeningen 13-15
|
|
Schilderij
Een orginele compositie,
levendig kleurgebruik, en een herkenbaar gezicht. |
|
|
eerste opzet eerste
schilderij
grote
afbeelding
|
|
tweede fase
grote
afbeelding
|
|
derde fase
grote
afbeelding
|
|
vierde fase
grote
afbeelding
|
|
vijfde fase
grote
afbeelding
|
|
zesde fase
grote
afbeelding
|
|
eindresultaat
grote afbeelding |
|
detail
grote
afbeelding
|