"Vrij", het eerste schilderij
van
Shabira, olieverf op doek,
140 bij 100 cm
|
|
|
Shabira
Shabira (niet haar echte
naam) is een mooie sportieve Belgische vrouw. Ze doet aan hardlopen, ze
traint twee keer in de week zo'n 7 kilometer. Ze durft veel; Shabira is
een moedige vrouw, dat zie je direct. De passie van Shabira is reizen.
We zijn begonnen met een
serie tekeningen en een serie foto's. We hebben twee poses uitgezocht,
voor twee schilderijen. Die poses zijn geinspireerd op tekening
drie en de laatste tekening. Inmiddels hebben we
170 foto's gemaakt om de perfecte stand te vinden. De kleuren van het eerste
schilderij, getiteld "Vrij", zijn zacht en warm geworden, het tweede
schilderij wordt heel anders. |
|
|
tekeningen
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
derde
tekening
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
Eerste schilderij
op dit schilderij ligt
Shabira en haar gezicht staat centraal. Het schilderij is geinspireerd
door de derde tekening. Het formaat is 100 bij 140 cm (liggend), de kleuren
zacht en warm zonder harde contrasten.
De grootte en positionering
van Shabira op het schilderij heb ik bepaald met hulp van de tekening hiernaast.
Links is er net wat meer ruimte dan rechts, waardoor haar gezicht meer
centraal staat. Boven is meer ruimte dan onder waardoor de liggende postie
en de rust wordt benadrukt. Het gezicht wordt groter dan levensgroot (130%).
7 sept. 2003. De
schets staat nu op het doek. Na de vakantie komt de eerste verflaag. |
|
|
Oktober 2003. Soms
moet je op je schreden terugkeren... Ik heb een nieuwe, sterkere opzet
gemaakt. Bij deze opzet valt er een stukje van de benen van Shabira weg.
Het figuur wordt groter, en het schilderij wordt spannender. Verder wil
ik voor dit schilderij lichte kleuren gebruiken, maar dat is niet eenvoudig.
Het palet wijkt af van alles wat ik tot nu toe heb gemaakt. Maar de huidige
versie, met een witte achtergrond, voelt goed. Het schilderij zal anders
dan mijn andere werk geen scherpe lijnen krijgen, het zal meer een vloeiend
verloop krijgen.
Januari 2004. Het
schilderij is klaar en de verf droogt. Na het vernissen is het overgedragen.
Het schilderij was te bewonderen op de
beurs in Utrecht, en het was de directe aanleiding voor iemand
om mij een nieuwe schilderopdracht te gunnen. |
|
|
positionering van
Shabira op het schilderij
grote
afbeelding
|
|
eerste opzet eerste
schilderij
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
hernieuwde opzet
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
Het schilderij
"In Situ"
|
|
Tweede schilderij
Op dit schilderij zit Shabira,
in een trotse houding. Het schilderij is geinspireerd door de laatste tekening.
De maten zijn 60 bij 80, de kleuren en warm, en koel. Dat contrast is iets
wat Shabira misschien wel typeert. Aan de ene kant is ze warm, maar aan
de andere kant kan ze, naar mijn indruk, ook heel hard voor zichzelf zijn.
Ik heb veel nagedacht
over deze opzet. De kleursetting was eerst paars-rood-geel, maar
heb ik veranderd in blauw met warmgeel. De inspiratie hiervoor is deels
een oud schilderij van Mondriaan van een duin (zie hier
en hier).
Verder heb ik deze kleursetting uitgetest op een ander
schilderij. |
|
|
Deze kleursetting is voor
mij nieuw. De kleurcombinatie oranje tegenover blauw is volstrekt onnatuurlijk,
maar het voelt goed. Het is moeilijk om in de overgangen tusen de twee
kleurvlakken geen groen te krijgen, maar dat is wel mijn ideaal. Een gezicht
schilderen is ook altijd moeilijk. De krachtige, een beetje peinzende blik
van Shabira moet duidelijk te zien zijn. Op 6 januari was het gezicht helemaal
uitgewerkt. Het plan is om het gezicht nu weer aan te passen zodat het
minder peinzend en minder herkenbaar wordt. Dat laatste, onherkenbaarheid
, is een voorwaarde voor het schilderij. |
|
|
eindresultaat
grote afbeelding |